Stories of Kathak 2024 | Heeramandi Editie | Dans & Talk

 

In 2024 organiseert Stories of Kathak Heermandi editie! Via gesprek en dans reflecteren we op het verhaal dat verteld wordt in de veelbekeken netflix serie Heeramandi. Op welke manieren zien we hoe verschillende verhalen in Heeramandi tot uiting komen? Hoe kunnen we het concept van Tawaif begrijpen en hoe hangt dit samen met onze feministische strijd? Welke vormen van verzet komen we tegen en hoe zijn deze verbonden met ideeën over sisterhood en internationale solidariteit vandaag de dag? Deze vragen zullen we verkennen via verschillende kritische perspectieven vanuit movement building, positie van vrouwen van kleur, psychologie, gender en embodied knowledges.

 

Het programma van de Dans & Talk bestaat uit rituelen, dans, gesprek en mogelijkheden voor publiek om hun perspectief te delen. De gedachte hierachter is om gezamenlijk een omgeving te creeëren waarin we sensitief naar elkaar zijn en onze zintuigen de ruimte geven om gesprek en dans te voelen en ervaren.

 

Gesprekspanel

Shivani Jagroep

Shivani Jagroep is een Amsterdams Surinaams-Hindostaanse feminist met een dekoloniale inslag en zakelijk leider bij The Black Archives; een archief en kenniscentrum voor verborgen geschiedenis en verhalen van en voor Zwarte mensen en mensen van kleur. Zij stond samen met andere activisten en lobbyisten aan de wieg van tal van initiatieven zoals Zwarte Piet is Racisme, Zwart Manifest, maar ook de “Holi is geen Houseparty” campagne tegen de zogenaamde “Holifestivals” in de zomer. Daarnaast zit en zat zij in verschillende raden van bestuur in de culturele sector en adviseert zij startende instellingen in governance, finance en fundraising. Zij heeft een achtergrond in antropologie en ontwikkelingssociologie en zal vanuit die lens reflecteren op de positie van de vrouw en de rol van zelfopoffering in de Heeramandi serie.  

 

Rishma Khubsing

Rishma Khubsing heeft een Surinaams-Hindostaanse achtergrond. Ze is geboren in Deventer en gevestigd in Amsterdam. Rishma werkt als klinisch psycholoog en trancehealing therapeut in haar eigen praktijk Psychoniyamas in Amstelveen en is initiatiefnemer van stichting 3 mei, een liefdevolle verzoek. Deze stichting organiseert jaarlijks de Nationale herdenking Nederlands koloniaal verleden, waar de voorouders van ruim 50 landen met een relatie met het Nederlands koloniaal verleden worden herdacht en er collectieve helingsrituelen worden uitgevoerd op de Dam in Amsterdam. De intentie is om een bescheiden bijdrage leveren aan collectieve heling en meer verbondenheid tussen de verschillende culturele groepen in Nederland.In het verleden heeft Rishma kathak gedanst. Zij zal vanuit psychologie en spiritualiteit reflecteren op Heeramandi.

Gesprekspanel

 

Louise Autar

Louise Autar is een Surinaams-Hindostaanse feministische en dekoloniale spreker, onderwijzer, onderzoeker, moderator en (community) organizer uit Rotterdam. Haar passie ligt in onderwijs, met name processen van ontleren en bevragen van wat ‘normaal’ gevonden wordt. Hierbij verbindt zij het persoonlijke aan structurele ongelijkheden. Vanuit dit kader zal zij reflecteren op Heeramandi, met aandacht voor de beeldvorming omtrent de tawaif, maar ook de sporen van koloniaal gedachtegoed en welke feministische interventies daarmee breken.

 

Pravini Baboeram

Pravini Baboeram is een artiest, community organizer en creatief producent. Ze was de drijvende kracht achter Tetary Must Rise, een crowdfundingcampagne om het standbeeld van kolonisator Barnet Lyon te vervangen door de Hindostaanse verzetsstrijder Janey Tetary in Suriname. Ze is ook initiatiefnemer van Indian History Month door het Sarnámihuis, waarin historische bijdragen van mensen uit de Indiase diaspora worden gevierd. Pravini schreef, produceerde en regisseerde ook de muziekdocumentaire “The Uprising”, een film over de antiracisme- en dekoloniale beweging in Europa. In Stories of Kathak zal ze vanuit het perspectief van dekoloniaal verzet en sociale beweging reflecteren op de Heeramandi serie.

 

Dans wordt verzorgd door studenten van kathakdansschool Niembooda, deelnemers zomerworkshop Sakal Ban en Anima Jhagroe-Ruissen

Danseressen van Niembooda en de zomerworkshop Sakal Ban over Heeramandi en Kathak

Zuhal Atai

‘What inspired me was the fight for freedom of every tawaif in her own way’.

Naomi Baksoellah 

‘Sakal ban, omdat het liedje verschillende emoties erin heeft, zowel vrolijkheid (van de mosterdbloemen), maar ook een stukje rouw. De expressies en het uitbeelden gaan daarom heel mooi samen op het lied’.

Jennifer Doekhie

De schoonheid van de dansscenes in Heeramandi ontroerde me. Zoveel emotie, terwijl er ook technische elementen in zitten. Bijvoorbeeld in het lied Masoom dil hai mera danst de actrice aan het eind een Kathak solo die zo mooi haar (verdrietige) gevoelens op dat moment reflecteren. Heel intens en prachtig uitgevoerd’. 

Lucia Karsai

‘One of my biggest inspirations, Akram Khan, told me that in Indian classical dance  the most important quality a dancer can have is gracefulness. That’s what I found in Kathak. That’s an important lesson to be learned to be graceful not just in dance but as a woman in life as well. Grace in both meanings of the word. Gracefulness to me means being kind, humble, but also being brave and showing yourself even if you did something wrong, not hiding. As a dancer for me it means having 100% conviction in what you are doing’. 

Zahra Nadjafi

‘Wat ik erg inspirerend vind is dat door middel van kathak zowel islamitische en hindu “verhalen” worden vertellen. Dit is wederom een manier waarop we samenkomen als mensen met verschillende religieuze achtergronden 🫶🏻🥰’

Tahmina Atai   

‘Ik vond het mooi en inspirerend dat de tawaifs hun vrouwelijkheid konden inzetten en hun (eigenlijk nadelige) positie in de maatschappij wisten om te zetten in een invloedrijke positie. Hun vrouwelijkheid werd beschouwd als een zwakte maar zij gebruikten het als wapen’.

Kalyani Chitanand

‘What inspires me about Heeramandi is how the life of courtesans within the walled city of Lahore, now situated in modern day Pakistan is reimagined in terms of their walk, talk and living style. They were looked down upon as entertainers but perfect 💯 for the unsung heroes in India’s struggle for independence from British colonial rule in the mid-1900’s’.

Pooja Harpal

‘Het laat de vrouwelijke kracht zien, maar ook de sierlijkheid van een vrouw. Een soort sisterhood☺️’

Rudhrani Lachman 

‘De dans scènes van Heeramandi inspireert mij hoe dans en cultuur in Brits-Indië, hedendaags Pakistan,  altijd al zo belangrijk zijn geweest en met elkaar verbonden zijn. Door Sakal Ban voel ik mij nog meer verbonden met mijn mooie Indiase cultuur, het laat mij elegant en trots voelen!’

Madhavi Ramlal

‘Wat mij inspireerde is dat de serie Heeramandi zowel historie drama, romantiek, spanning, verdriet, opstand als vrijheid bevat. Liefde kent geen grenzen, it can even kill to assert love. De liedjes zorgen ervoor dat mijn feministische kant middels kathak tot uiting komt met mooie klederdracht en sieraden. Er zijn vele quotes uit de serie die prachtig zijn maar deze: “ Saza hum jism ko nahi, rooh ko dete hai, aur isme apki rooh hai.” is mindblowing. Vertaling quote: ” We don’t punish the body but the soul, and this has your soul”.

Crew behind the scenes

Productie

Kevita Junior

Kewita Ramcharan

Patty Broese- van Groenou 

Sharon Wezer 

 

Grafisch ontwerp

Shawita Parag

Kathak is een multidisciplinaire kunstvorm uit Noord-India. Katha betekent in wezen storytelling. Verhalen worden via dans(theater), zang en muziek gedeeld. Hoewel Kathak in een ver verleden is ontstaan, zien we dat de dansvorm constant met de tijd en plaats waarin het wordt gedanst meeverandert. Zo lezen we invloeden af van Hindoeïsme en Islam, maar zien we eveneens sporen van danstechnieken vanuit ballet. 

 

Stories of Kathak 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door kathakdansschool Niembooda, Dutch Kathak Network en Amare.